Siirry sisältöön

Suomen Hyötytuulen rikkoutunut tuulivoimala purettu – osat kierrätykseen

Reposaaren maantien liikenne palautunut ennalleen

Maanantaina alkanut tuulivoimalan purkuoperaatio on saatu päätökseen Porissa ja Reposaaren maantie on jälleen avattu normaaliliikenteelle. Suomen Hyötytuuli Oy aloitti huhtikuussa rikkoutuneen voimalansa purkamisen 25.8.2014. Huolellisen ennakkosuunnittelun vaatinut purkuoperaatio kesti kaikkiaan viisi päivää.
Tuulivoimaloita rakennettaessa vastuuntuntoinen tuulivoimayhtiö huomio myös jo sen vaiheen, jolloin tuulivoimala joudutaan purkamaan.
Suomen Hyötytuuli Oy:lle purkuvaihe tuli hieman ennakoitua aikaisemmin, kun yksi yhtiön Reposaareen johtavan sillan kupeessa olevista tuulivoimaloista rikkoutui viime huhtikuussa. Liian kovaa pyörinyttä tuulivoimalaa ei voitu enää kunnostaa.
”Tuulivoimalan purkaminen on huolellista ennakkosuunnittelua vaativa urakka. Tuuliolosuhteet ovat voimaloiden rakennuspaikalla suotuisat sähköntuotantoon, mutta muihin operaatioihin sisältyy aina tuulen voimakkuudesta johtuva turvallisuusriski, joka pitää huomioida”, kertoo Suomen Hyötytuulen hankekehityspäällikkö Miia Wallén ja jatkaa:
”Reposaaren maantien kupeessa sijaitsevat voimalamme ovat Suomen ensimmäiset teollisen kokoluokan tuulivoimalat. Ne rakennettiin vuonna 1999, jotta suomalaiset kaupunkienergiayhtiöt saisivat käyttöönsä tuulivoimaa.”

Nostot aina vaativia

Varsinainen purkuoperaatio sujui pääpiirteissään suunnitelmien mukaan. Roottorin siipien irrottamisessa meni odotettua pidempään maanantain ja tiistain välisenä yönä, sen lisäksi voimakas tuuli esti työskentelyn tiistai-iltapäivänä ja keskiviikkona. Operaation piti alkuperäisen aikataulun mukaisesti päättyä keskiviikko-iltana, mutta tuulen vuoksi se päättyi vasta perjantaina alkuillasta.
Puretun tuulivoimalan roottorin lapa oli 22 m pitkä ja kukin siipi painoi 4 tonnia. Konehuoneen paino oli 42 tonnia ja tornilohkot painoivat 22 ja 42 tonnia. Roottori laskettiin alas kokonaisena ja sen siivet irrotettiin maassa. Konehuone laskettiin yhtenä kappaleena ja tornilohkot kahdessa osassa.
”Haasteellisinta tässä projektissa oli voimalan rikkoutumisen aiheuttama epävarmuus. Jouduimme pohtimaan, onko kaikki siinä kunnossa kuin pitääkin olla ja varautumaan myös pahimman varalle. Pystyimme onneksi etenemään suunnitelmien mukaisesti”, kuvailee Suomen Hyötytuulen projektipäällikkö Harri Suutari, joka vastasi purkuoperaation suunnittelusta.
Työturvallisuuskoordinaattorina projektissa toimi Ville Stenros. ”Turvallisuudesta emme halunneet tinkiä missään vaiheessa. Ennen purkamista tehtiin työkohtaisen riskin arviointi, laadittiin nosto-ohjeet ja valmisteltiin suunnitelma valvonnasta, sähkölinjoista ja tieliikenteestä. Ilman huolellista ennakkovalmistelua tämä ei olisi onnistunut”, Stenros kuvailee.

 Osat kierrätetään

Puretut voimalaitoksen osat kuljetettiin Stena Recyclingin Porissa sijaitsevaan palveluyksikköön odottamaan jatkokäyttöä. Tuulivoimalan siivet ovat lasikuitua, ja ne murskataan. Kierrätettävää terästä kertyi 115 000 kiloa. Metalli päätyy lähes 100 % kierrätettäväksi.
Siipien kärkiosat päätyvät Kymenlaakson ammattikorkeakoululle, siivenkorjauksen harjoitus- ja koulutuskäyttöön. Vakuutusyhtiö ottaa haltuunsa palan tornin yläpäästä tutkiakseen sitä lähemmin.

Samalle paikalle ei uutta tuulivoimalaa

Puretun tuulivoimalan paikalle ei rakenneta uutta tuulivoimalaa.
”Suomen Hyötytuulella on käynnissä useita hankkeita lisätuulivoiman rakentamiseksi eri puolille Suomea. Porissa rakennamme seuraavaksi Kirrinsantaan kaksi uutta tuulivoimalaa. Tarkastelemme Porin tuulivoimapuistoa kokonaisuutena ja päätämme myöhemmin, miten aluetta jatkossa kehitetään”, toteaa hankekehityspäällikkö Miia Wallén.

Lisätietoja asiasta antaa:

Hankekehityspäällikkö Miia Wallén, Suomen Hyötytuuli Oy
Puhelin 050 329 7127, sähköposti miia.wallen@hyotytuuli.fi

Vastaa